Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Operátor núdzovej linky 159 musí byť tak trochu aj psychológ

Dátum: 08.12.2021
Autor: Barbora Krajčovičová
Operátor núdzovej linky 159 musí byť tak trochu aj psychológ

Rastislav Hanzl je súčasťou mestskej polície už štvrťstoročie. Po rokoch v teréne si sadol k telefónu a začal riešiť podnety volajúcich. V súčasnosti pôsobí ako veliteľ zmeny v operačnom stredisku.

Poďme od začiatku. Rasťo je vyučený inštalatér, ale ako 21-ročný mladík sa rozhodol a skúsil šťastie v úplne odlišnej sfére - v mestskej polícii. Tá v tom čase v Bratislave fungovala len necelých päť rokov. „Keď som bol dieťa často som sa stretával s mojim krstným otcom, ktorý bol policajtom a aj to bol asi jeden z impulzov, prečo som sa rozhodol pre túto prácu a bolo to správne rozhodnutie,“ hovorí po 25-rokoch v službe. Dodáva, že policajná práca mu odjakživa prišla zaujímavá a baví ho aj dnes.

Každý policajt by si mal prejsť najprv ulicou

Rastislav sa na pozíciu veliteľa zmeny nedostal zo dňa na deň. Za to, kde teraz pracuje, vďačí najmä odhodlaniu, snahe, príkladnej práci a dlhoročným skúsenostiam. „Po skončení kurzu odbornej spôsobilosti ma zaradili na vtedajšiu okrskovú stanicu v Karlovej Vsi,“ spomína. Začínal teda úplne od piky, ako policajt na ulici. Počas približne štyroch rokov v uliciach sa stretol s rôznymi situáciami, najviac mu v pamäti utkvel prvý vážnejší prípad, ktorý riešil. „S kolegom sme boli vyslaní na oznam, kde mal značne podgurážený muž narúšať verejný poriadok. Keď sme dorazili na miesto, agresor bez váhania zaútočil na môjho parťáka a my sme ho museli vtedy premôcť a zadržať,“ zalovil v pamäti. Priznal, že táto udalosť mala dokonca dohru aj na súdoch, kde vypovedal v pozícii svedka.

Rasťo_foto_2_(Vlastné)"Nefoťte ma pri práci, musím sa sústrediť," pomyslel si zrejme, podľa výrazu v tvári, vtedy len 27-ročný mestský policajt Rasťo. Foto: archív Rastislav Hanzl 

Práca mestského policajta z opačnej strany

Na odporúčanie skúseného kolegu dostal Rasťo ponuku prestúpiť z okrskovej stanice na operačné pracovisko v Dúbravke. „Aj keď ma práca v uliciach veľmi bavila, s mnohými obyvateľmi Karlovky sme sa dokonca poznali už po mene a mali sme veľmi dobré vzťahy, rozhodol som sa prijať ponúkanú pozíciu,“ hovorí policajt. Nástupu na stoličku operačného pracovníka predchádzalo školenie a aj zloženie odborných skúšok. Kde sa pracovalo Rasťovi lepšie? „Chcete odo mňa porovnanie neporovnateľného“, smeje sa. Podľa neho totiž obe pozície sú v niečom viac náročné a v inom zase menej. „V uliciach mesta, kde prichádza policajt do osobného kontaktu s ľuďmi, môže v niektorých vážnejších prípadoch dôjsť k fyzickému napadnutiu, čo naopak u operátora linky nehrozí.

Operačný je zas na druhú stranu po zdvihnutí telefónu prvým, ktorý s danou osobou hovorí a aj od spôsobu komunikácie záleží, ako sa daný prípad, aj keď sa jedná napríklad len o nesprávne parkovanie, bude vyvíjať. Je to obrovská zodpovednosť v oboch pozíciách,“ vysvetľuje veliteľ zmeny. Dodáva, že už nejedenkrát si po zodvihnutí telefónu vypočul spŕšku vulgarizmov, no vhodnou komunikáciou sa mu oznamovateľa podarilo upokojiť natoľko, že napokon si priznal chybu a pokutu bez problémov zaplatil. Preto si myslí, že operátor by mal mať nielen dobré komunikačné schopnosti a odborné znalosti, ale byť aj trochu psychológom.

PB-2172_(Vlastné)Práca s ľuďmi je skutočne náročná. Rasťo je však už po rokoch praxe odolný aj voči hrubému správaniu a nadávkam. Foto: Mestská polícia Bratislava

Vyskytnú sa aj kuriózne prípady

V Dúbravke sa osvedčil ako schopný operačný, preto sa po niekoľkých rokoch dostal na vtedajší Centrálny dispečing. „Bolo to tam trochu iné, prijímal som oznamy a nahlasovateľov zväčša prepájal kolegom na operačné strediská jednotlivých okresov, ktorí už ďalej s nimi komunikovali,“ ozrejmuje Rastislav. Aj tu však volával s rôznymi ľuďmi a prezradil nám jednu z kuriozít. „Raz keď som pred koncom služby kontroloval knihu udalostí a odťah rovnakého vozidla tam bol zaznačený dvakrát len v iných časoch. Najprv som si myslel, že došlo k chybe. Neskôr som však zistil, že šoférovi bolo odtiahnuté auto, lebo tvorilo prekážku v cestnej premávke a on si ho bol vyzdvihnúť v areáli odťahovej služby, kde bol poučený prečo k odťahu došlo. Následne ho však odstavil presne na to isté miesto kde parkoval predtým. Odtiaľ ho odťahovka znovu po chvíli odstránila. Stalo sa to v rozpätí dvoch-troch hodín,“ hovorí policajt a neskrýva pritom rozpačitý výraz.

PB-2164_(Vlastné)Rasťo štrnásť rokov pôsobil na Centrálnom dispečingu. Hovorí, že ľudia si vzájomne nahlasovaním priestupkov robievajú veľakrát naschvály. Foto: Mestská polícia Bratislava

Práca na operačnom stredisku sa výrazne zmenila

Mestská polícia prešla významnou zmenou v tomto roku. Vytvorili sme jednotné operačné stredisko, z ktorého vieme riadiť všetky jednotky v meste. Upustilo sa od okresných dispečingov a posilnila sa spolupráca s ostatnými bezpečnostnými zložkami, ako je napríklad záchranka, hasiči a polícia, s ktorými máme jednotný informačný systém.
„Hlavnou úlohou veliteľov zmien v operačnom stredisku je dohliadať na jeho bezproblémové fungovanie, koordinovať kolegov - operačných a riešiť prípadné vzniknuté problémy,“ približuje mestský policajt. Zdôraznil však, že celý tím pracuje skvelo a na profesionálnej úrovni a to od dlhoročných operačných až po nováčikov, ktorí prišli z terénu. Každý dokáže pracovať samostatne, takže do ich práce im veľmi nezasahuje, majú jeho plnú dôveru.

Okrem toho má veliteľ zmeny na starosti spoluprácu so Slobodou zvierat a rieši podnety prijaté prostredníctvom webovej stránky. „Rozumiem tomu, že niektorí ľudia radšej využívajú takýto spôsob nahlasovania podnetov a nie je na tom nič zlé, no omnoho rýchlejšie a efektívnejšie je, ak nám priestupok nahlásia priamo na linku 159,“ hovorí Rastislav. Totiž, počas hovoru si dokáže od oznamovateľa vyžiadať všetky informácie k prípadu, ktoré považuje za dôležité, kdežto naopak pri podnete zaslanom cez web ľudia mnohokrát neuvedú ani len miesto, kde k priestupku dochádza. Keď nemá k dispozícii bližšie informácie omnoho ťažšie sa daná vec rieši a samozrejme to aj výrazne dlhšie trvá.

PB-2193_(Vlastné) Operačný má pod kontrolou pohyb všetkých hliadok v teréne. Foto: Mestská polícia Bratislava 

Nové operačné stredisko predčilo jeho očakávania

Rasťo sa nám pri otázke, ako sa mu na novom pracovisku pracuje priznal, že spočiatku tomu veľmi neveril. Po troch mesiacoch sa však na celé fungovanie operačného strediska pozerá inak. „Je prirodzené, že väčšinou ľudia neradi menia svoje staré zaužívané zvyky a preúčajú sa na nový systém fungovania, pristupujú k takýmto veciam skôr skepticky,“ vysvetľuje. Je rád, že aktuálne už nemusia pri práci používať knihy udalostí a vpisovať do nich informácie ručne, čo im zaberalo podstatne viac času ako teraz. Rovnako hodnotí pozitívne aj možnosť priameho prepájania sa so zložkami integrovaného záchranného systému a štátnou políciou. Oznamom sa tak dokáže zaoberať ihneď tá zložka, do ktorej kompetencie daná vec spadá. Prezradil, že on osobne už niekoľkokrát túto možnosť využil a do hovoru si pripojil operátora záchrannej služby, ale napríklad aj štátneho policajta. Tvrdí, že je to celé len o zvyku a všetko chce svoj čas. „K starému systému by som sa už nevrátil,“ uzatvára rozhovor s úsmevom.

Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.