Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Nevykopávajú dvere, ani nevyťahujú deti z horiacich áut. Ale aj tak sú pri všetkých zákrokoch polície

Dátum: 10.01.2022
Autor: Mgr. Peter Borko
Nevykopávajú dvere, ani nevyťahujú deti z horiacich áut. Ale aj tak sú pri všetkých zákrokoch polície

Obyvateľky a obyvatelia Bratislavy sa stále viac obracajú na mestskú políciu. Ľudí na operačnom stredisku to teší, lebo aj vďaka tomu cítia väčšiu dôveru u verejnosti. Spoznajte ich prácu a zistite, s čím sa stretávajú u volajúcich.

V októbri vzniklo nové operačné stredisko mestskej polície. Predchádzali tomu mesiace príprav, práce a aj nedôvera zabehnutých operátorov, ktorí fungovali na okresných veliteľstvách po celej Bratislave. “Bol som skeptický, ale dnes by som už nemenil,” hovorí veliteľ zmeny v operačnom stredisku Rasťo Hanzl. Pracovisko, ktoré združilo operačných z celej Bratislavy, podľa neho stmelilo kolektív. Ľudia si v prípade potreby vedia poradiť navzájom a aj lepšie riešiť problémy, s ktorými sa na nich obracia verejnosť.

Taktiež sa zmenilo fungovanie linky 159. Operačné stredisko je dnes už priamo napojené na kolegov v Policajnom zbore, záchranárov či hasičov. “Hasiči sú z toho najšťastnejší,” hovorí Rasťo a vysvetľuje, že keď idú niekam na výjazd, hneď nás informujú a žiadajú o spoluprácu mestských policajtov. Tí v teréne zastavujú dopravu a umožňujú voľný prejazd ulicami. Aj vďaka tomu sa dokážu dostať k požiarom rýchlejšie a bez komplikácií.

BEN_5152Kamerová miestnosť operačného strediska. Na jeho otvorenie prišiel aj minister vnútra Roman Mikulec a primátor hlavného mesta Matúš Vallo. Foto: Vlado Benko/Ministerstvo vnútra

Počet telefonátov na núdzovú linku neustále rastie

Štatistiky z operačného strediska mnohým vyrazili dych. “Za prvé tri mesiace sme uskutočnili 49 254 telefonátov,” hovorí zástupca veliteľa Imrich Hempfinger, ktorý pred pôsobením v mestskej polícii pracoval na vývoji operačných stredísk v Policajnom zbore. “Samého ma prekvapil počet udalostí, ktoré musíme riešiť, nerátali sme s až tak veľkým počtom.”

Číslo hovorí nie len o telefonátoch verejnosti, ale aj o následných hovoroch - napríklad operátorov s policajtmi v teréne alebo keď privolávame rýchlu zdravotnú pomoc. “Rastúci počet hovorov na tiesňovú linku 159 svedčí o dôvere obyvateliek a obyvateľov Bratislavy v mestskú políciu,” hovorí Martin Králik z operačného strediska. Dodáva, že mestská polícia sa stala pre mnohých ľudí prvým číslom, ktoré ľudia vytáčajú a niekedy to môže byť na škodu. “Volajú nám napríklad aj v prípadoch, keď nájdu ležať bezvládneho človeka na zemi. My tam samozrejme prídeme a následne napríklad zistíme, že potrebuje nutne lekárske ošetrenie. Tie dve, tri minúty, kedy oznam preveríme a zavoláme záchranku, môžu rozhodnúť o živote človeka,” vysvetľuje Martin Králik s tým, že ľudia, ktorí nahlasujú podnety, nevedia niekedy správne zhodnotiť, koho majú privolať. Stáva sa to napríklad aj pri požiaroch, kedy prichádzame na zavolanie k takým, ktoré nedokážeme hasiacim prístrojom z auta uhasiť.

PB-2176Za prvé tri mesiace fungovania na operačnom stredisku sme zaznamenali takmer 50 000 telefonátov. Foto. Mestská polícia Bratislava

Volajúci často skladajú predčasne a neposkytnú dôležité informácie

Aké iné časté chyby robia ľudia, ktorí nahlasujú podnety mestskej polícii? Podľa operátorov to je najmä zlé nahlasovanie adries. Je potrebné čo najpresnejšie špecifikovať miesto, ideálne povedať ulicu, číslo domu alebo aspoň známy záchytný bod. Ak sa jedná napríklad o priestupok šoféra, tak je dôležité nahlásiť aj auto, jeho farbu a značku. Dôležité je povedať čo najviac informácii k ohlasovanej situácii, aby operátor vedel zvážiť, koho na miesto pošle, či privolá aj iné bezpečnostné zložky alebo ako sa bude situácia riešiť. Taktiež je veľmi dôležité, aby ľudia neskladali predčasne telefón. “Stáva sa, že nám volajúci nahlási situáciu a v zápätí zloží. Svedomie má čisté, je rád, že spravil dobrú vec, ale my nemáme potrebné informácie. Je dôležité, aby nám dali možnosť ich vyťažiť - teda spýtať sa na všetko čo pre kvalitný zásah potrebujeme,” vysvetľuje Rasťo Hanzl.

Poskytnúť všetky informácie je ešte dôležitejšie, keď nahlasujú ľudia podnety prostredníctvom webu alebo mobilnej aplikácie. “Vtedy nemáme možnosť dopýtať si informácie. Niekedy nám ľudia zašlú len fotografiu s priestupkom, ale nepovedia, kde sa deje a my to z nej zistiť nevieme,” dodáva Rasťo Hanzl.

PB-7299V prvých dňoch pomáhal operátorom aj ich kolega od hasičov, ktorí pracujú s rovnakým systémom. Prepojení sme aj s Policajným zborom alebo záchranármi. Foto: Mestská polícia Bratislava

Vytráca sa cit a človečina

S rastúcim počtom priestupkov, ktoré riešia mestskí policajti, výrazne pribúdajú aj situácie, kedy oznamovatelia hlásia veci, nad ktorými zostáva človeku stáť rozum. “Privolávajú nás na hrajúcich sa žiakov základnej školy na detskom ihrisku, vraj robia veľký hluk,” krúti hlavou Rasťo. “Inokedy napríklad cíti niekto na vyššom poschodí v bytovke vôňu obeda, tak nás hneď volajú že ich susedia grilujú na balkóne,” dodáva jeho kolega Martin. Veľmi časté prípady bývajú, keď niekto vidí parkovať auto s mimo bratislavskou značkou. “To musí byť priestupok,” parafrázuje mnoho ohlasovateľov Rasťo a dodáva, že veľa ľudí vidí parkujúce vozidlo len z balkóna a privolávajú mestských policajtov. Pritom sa často stáva, že o priestupok vôbec nejde alebo auto už má napríklad papuču, ale je umiestnená z druhej strany. Situácia je komplikovanejšia o to, že mestská polícia začala využívať objektívnu zodpovednosť, kedy sa na zle parkujúce autá neumiestňuje už žiadna papuča, ale pokuta príde majiteľovi poštou. Je preto veľmi dôležité nahlasovať aj značku auta a v mnoho prípadoch, ako napríklad pri spomínaných deťoch na ihrisku, zvážiť, či ide naozaj o priestupok a či nestačí byť len o trošku tolerantnejším človekom.

Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil.