Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Mestská polícia zefektívňuje služby obyvateľom Bratislavy aj vďaka novému operačnému stredisku

Dátum: 03.10.2021
Autor: Barbora Krajčovičová
Mestská polícia zefektívňuje služby obyvateľom Bratislavy aj vďaka novému operačnému stredisku

Rýchlejšie a efektívnejšie zásahy mestských policajtov v teréne. Aj toto je jeden z benefitov nového operačného pracoviska. To funguje s informačným systémom, ktorý nás prepája s Policajným zborom, hasičmi alebo záchranármi. Sme tak prvá mestská polícia na Slovensku, ktorá dokáže spolupracovať so všetkými záchrannými zložkami v reálnom čase.

Nutnosť vybudovať nové a moderné operačné stredisko pociťovala Mestská polícia Bratislava už niekoľko rokov. Pod rukami nového náčelníka Miroslava Antala sa predstavy začali meniť na skutočnosť. „Aj vďaka intenzívnej spolupráci s primátorom hlavného mesta Matúšom Vallom a Ministerstvom vnútra SR sme prešli od plánovania k realizácii a po prípravnej fáze sme v apríli začali so stavebnými prácami v priestoroch Okresného veliteľstva Bratislava IV na Saratovskej ulici,“ prezrádza náčelník. Po mesiacoch náročnej práce bola v septembri spustená plná prevádzka nového operačného strediska s kamerovou miestnosťou.

BEN_5124_(Vlastné)Tlačová konferencia za účasti ministra vnútra, primátora Bratislavy, riaditeľa KR PZ v Bratislave a náčelníka Mestskej polície Bratislava. Foto: Vladimír Benko (MV SR)

„Skvalitňovať služby pre Bratislavčanky a Bratislavčanov je naša prvoradá úloha. Mestská polícia Bratislava sa stáva vôbec prvou na Slovensku, ktorá je zapojená do integrovaného systému, vďaka ktorému ľudia oveľa rýchlejšie a bez opakovania jednotlivým operátorom nahlásia napríklad nebezpečnú situáciu alebo akýkoľvek prípad, v ktorom im môže polícia a záchranné zložky pomôcť,“ hovorí primátor hlavného mesta Matúš Vallo a dodáva, že presne takéto kvalitné a moderné služby Bratislava potrebuje.

V novom operačnom stredisku sa tak spájajú všetky zložky integrovaného záchranného systému, Policajného zboru a mestskej polície. „Operátor si tak môže k hovoru v prípade potreby pripojiť príslušníka štátnej polície, hasičov, ale aj pracovníka záchrannej zdravotnej služby a to v závislosti od konkrétnej udalosti,“ vysvetľuje Miroslav Antal. Tí hovor môžu nielen počúvať a posielať na miesto udalosti svoje jednotky v reálnom čase, ale aj do neho aktívne vstúpiť. Napríklad keď potrebuje nahlasovateľ udalosti poradiť, ako podať prvú pomoc zranenej osobe.

operačné_stredisko Vstup do priestorov operačného strediska. Foto: Mestská polícia Bratislava

„Dnes operátori mestskej polície majú možnosť využívať spoločný informačný systém, a tak sa priamo spojiť a komunikovať s ostatnými zložkami integrovaného záchranného systému. To pomôže k skráteniu reakčných časov pri riešení jednotlivých problémov. Verím, že tento pilotný projekt bude úspešný a že benefity, ktoré prináša, dopomôžu k skvalitneniu života občanov,“ povedal minister vnútra Roman Mikulec.

V súčasnosti mestská polícia vylaďuje procesy, ktoré sa týkajú spolupráce policajtov v teréne s kolegami v operačnom stredisku. Ďalším krokom bude zapracovanie spätnej väzby pre nahlasovateľov udalostí, ktorí sa tak dozvedia, ako bol ich podnet vyriešený. Veríme, že tento krok prinesie väčšiu transparentnosť a ukáže obyvateľkám a obyvateľom Bratislavy, že sa môžu spoľahnúť na mestskú políciu v každej situácii.

načelník Moderné technológie umožňujú operátorom linky 159 sledovať pohyb hliadok v teréne. Foto: Mestská polícia Bratislava

Nové operačné stredisko prináša viacero benefitov obyvateľkám a obyvateľom Bratislavy

Zatiaľ čo donedávna sa na operačné stredisko dokázali v jednom čase dovolať len štyria volajúci, po novom sa s operačnými pracovníkmi vedia spojiť naraz až štrnásti oznamovatelia. Systém prijímania a vybavovania oznamov/hovorov sa tak výrazne zrýchlil. Aktuálne denne vybavíme v priemere približne 420 telefonátov.

operačné_2 Pomocou projektoru si môžu operátori premietnuť na veľké plátno jednotlivé miesta snímané kamerami. Foto: Mestská polícia Bratislava

Pri starom modeli sa občania dovolali najprv na centrálny dispečing, ktorý ich po vypočutí prepájal na jednotlivé operačné strediská podľa ich okresu. Tam museli ohlasovatelia udalostí opäť zopakovať už raz podané informácie. Tento systém sme zmenili a nahlasované situácie rieši ihneď operátor, ktorý prijal hovor.

Mestská polícia Bratislava už dlhodobo poskytuje priestor na prácu aj ľuďom so zdravotným hendikepom. Aktuálne na novovybudovanom kamerovom stredisku pracujú traja ťažko zdravotne postihnutí zamestnanci. Do budúcnosti je našou víziou zamestnávať na tomto pracovisku aspoň šesť znevýhodnených ľudí.

kamerové_pracovisko Kamery obsluhujú aj zdravotne hendikepovaní zamestnanci. Foto: Mestská polícia Bratislava

Vďaka zavedeniu nových technológií, zjednodušeniu procesov a odstráneniu zastaralých postupov dnes dokáže mestská polícia pracovať rýchlejšie a efektívnejšie, čo výrazne prispieva k zlepšeniu bezpečnostnej situácie v Bratislave a k skvalitneniu života jej obyvateľov. V minulosti mohli operátori koordinovať hliadky len vo svojej mestskej časti. V súčasnosti to dokážu robiť skrz celé mesto. Vieme tak poslať na miesto zásahu skutočne najbližšiu jednotku.

Zaujímavé fakty o operačnom a kamerovom stredisku:

  • Počas jednej zmeny v ňom slúži 14 zamestnancov.
  • Na pozícii referent kamerového systému zamestnávame tri zdravotne hendikepované osoby.
  • Jeden zamestnanec má dva počítače a štyri monitory.
  • Denne vybavíme približne 420 telefonátov.
  • V priestoroch operačného a kamerového strediska je natiahnutých 18 000 metrov káblov.
  • Chod operačného strediska zabezpečujú po výpadku prúdu dva dieselové agregáty, ktoré istia ešte ďalšie dve batérie, ktoré udržia všetky služby v prevádzke po dobu 11 hodín.